NÁRODNÍ OBROZENÍ – 1.generace – 1.část
Pro naše země byl vzorem boj, který vedla vyspělejší západní Evropa proti absolutismu a feudálnímu systému, slepé náboženské víře i útlaku. Zatímco v Anglii a Francii byly ozbrojené boje, u nás bylo měšťanstvo slabé a myšlenky prosazoval panovník. Významné reformy – Marie Terezie a syna Josefa II. zrušení jezuitského řádu (1773), vydání tolerančního patentu – náboženská svoboda (1781), zrušení nevolnictví, volné stěhování, studium dětí (1781). Všeobecná školská reforma – uzákoněna povinná školní docházka.
Postupně vzrůstá český živel ve městech a probouzí se národní obrození a tím se vytváří novodobý český národ. Počátky NO spadají do poslední třetiny 18. století – vrcholem je revoluční rok 1848. NO se člení na dvě etapy:
– usiluje o vytvoření nových základů české kultury, o vytvoření spisovné češtiny – čeština byla v ubohém stavu
– usiluje o vytváření nových hodnot v jazyce českém.
První generace národního obrození
V té době byl zoufalý stav češtiny, kterou Jungmann charakterizoval „Ten, kdo šest (čest) v těle a topry kapát na tělo má, ten šesky mlufit hanba“. Chatrné úrovni češtiny ublížili snad dobře míněné pokusy puristů (purus = čistý), kteří chtěli zbavit češtinu cizích slov a navrhovali slova jako např. salát – zelenochrupka.
Velký význam v této fázi národního obrození mělo divadlo. První stálé německé divadl bylo v Kotcích (1738) Další divadlo bylo Nosticovo (1783) které na vlastní náklady nechal vystavět hrabě Nostic (za 2 roky). Stavovské divadlo (1783). Hrálo se tam i česky, ale stále zůstával požadavek vlastního českého divadla. Tím se stala tzv. Bouda (1786 – 1789), což bylo dřevěné stavení, které bylo postaveno za dva dny, mělo dvojité prkno, izolace ze slámy, zevnitř potaženo plátnem. Stálo na dnešním Václavském náměstí a za tři roky bylo zlikvidováno. Nejenže zkrachovalo, ale také muselo ustoupit plánům Prahy.
Výraznou postavou českého divadla byl Václav Thám – herec, autor her, člověk velice schopný, napsal 150 až 200 dramatických kusů, které se dochovaly pouze v názvech. Náměty byly vlastenecké. Měl sklony k alkoholu.
S divadlem souvisí také postava Václava Klicpery.