1. období
– filozofické a náboženské spisy, hledání cesty z krize člověka a společnosti, rozpor mezi vírou a rozumemListové do nebe – situace chudých, 5 fiktivních dopisů, chudí píší Kristovi a stěžují si, nakonec Kristus nabádá chudé i bohaté, aby žili podle křesťanského učeníTruchlivý – rozpor mezi rozumem a náboženským citemO poezii české – zásady časověrné prozódie, obroda básnictvíMoudrého kantora mravní poučování – přebásnění latinských žalmů a poučeníTheatrum universitatis rerum – encyklopedie, zachovalo se jen torzoPoklad českého jazyka – zničen při požáru Labyrint světa a ráj srdce – poutník (Komenský) si jde prohlédnout svět (středověké město), aby si vybral zaměstnání; připojí se k němu Všezvěd Všudybud – radí mu, aby byl se vším spokojen, a Mámení, což je alegorie přejímání cizích názorů bez rozmyšlení; nasadí mu brýle mámení, které si ale upraví tak, aby mu nebránily v objektivním pohledu na svět, vidí jen shon, touhu po zisku, moci, bezstarostnosti, podvody a klamy; nakonec se uzavírá ve svém srdci a náboženském rozjímáníHlubina bezpečnosti – tou je Bůh, čím dále se mu vzdalujeme, tím více propadáme zmatkům2. období – činnost výchovná a vyučovacíVelká didaktika – chce z pedagogiky udělat vědní obor, vytváří zákony vychovatelské práce, klade důraz na žáka a ne na pedagogaInformatorium školy mateřské – předškolní výchova, důraz na hudbu a slovesnostDveře jazyků otevřené – malá encyklopedie, místo učení se slovíček nazpaměť učení se jich na příkladech ve světěSvět v obrazech – slovíčka jsou doprovázena ilistracemiŠkola na jevišti – učení pomocí smyslů a názorných příkladů, nejdříve jednodušší a pak složitější, využití v praxi, rozvíjet cit a vůli, vzdělání pro všechny zdarma bez rozdílu3. období – díla pansofická (vševědná)Plán vševědyAnděl míruPavel Skála ze Zhoře – emigrant, luterán, psal o historii církvePavel Stránský ze ZapO českém státě – vše o předbělohorských čechách