Slohové útvary:
▫ oznamovací: hlášení, zpráva, objednávka, výkaz▫ dokumentární: zápis, usnesení, protokol, smlouva, potvrzení▫ heslové: poukázka, vysvědčení, dotazník, poštovní průvodka▫ ve styku jednotlivce a organizace: žádost, životopis, úřední dopis, posudek · styl publicistický:- styl sdělovacích prostředků (novin, časopisů, rozhlasu, televize) + veřejných řečnických projevů (soudní řeč, kázání, proslov aj.)- funkce: informační, vzdělávací, získávací, zábavná – projev veřejný, monologický i dialogický, forma psaná i mluvená- publicistické projevy určeny široké veřejnosti – požadavky: aktuálnost, pravdivost, všeobecná přístupnost a srozumitelnost, působivost, originalita, přesvědčivost, výrazová úspornost- jazyk: spisovný, a to knižní i hovorový a ne zcela spisovný; specifické vyjadřování (osobitost novináře), přesnost a jednoznačnost, neotřelost, někdy humor, satira, ironie- automatizace = využití předpokládaných ustálených výrazů; rychle informuje, umožňuje orientaci v textu (např. soud byl odročen, pachatel byl dopaden…); automatizace výrazů často vede k frázovitosti – fráze = stereotypně užívané obraty, zmechanizovaná slovní spojení a otřelé obraty; soubor frází = frazeologie