JAN AMOS KOMENSKÝ – DÍLO
A) BELETRISTICKÁ TVORBA
• Kšaft umírající matky Jednoty bratrské – alegorické dílo, které vzniklo po roce 1648 (vestfálský mír), kdy byly zmařeny naděje emigrantů na návrat. Komenský je přesvědčen, že jednota dohrála svou historickou roli a že jejím dědicem se stane celý český národ („… vláda věcí tvých k tobě se zase navrátí, ó lide český!“). KŠAFT – závěť.
• Labyrint světa a ráj srdce – alegorické dílo. Poutník = Komenský si jde prohlédnout svět, aby si zvolil pěkné povolání, doprovází ho Všezvěd Všudybud (lidská zvědavost). Druhý průvodce je Mámení (představuje člověka pohodlného, přizpůsobuje se klamu). Mámení nasazuje poutníkovi brýle, které mu mají zkreslit svět, ale poutník si je nasadí tak, aby mu nepřekážely ve správném vidění a vidí všude podvod, lež, snahu po snadném zisku. V zoufalství chce prchnout ze světa, ale na radu Boží se uzavírá v ráj svého srdce (= samota a náboženské rozjímání).
B) SPISY DIDAKTICKÉ (TEORETICKÉ)
• Velká didaktika – psána latinsky. Zaměřena na pedagogiku (věda o výchově) a didaktiku (teorie o vyučování). Současně vyložil představu školského systému, docházku rozdělil do 4 stupňů po 6 letech.
1) 0 – 6 let – škola mateřská (škola matky v rodině)
2) 6 – 12 let – škola národní (výuka v mateřském jazyce)
3) 12 – 18 let – gymnázia (latina)
4) 18 – 24 let – akademie (latina) a cestování
Chtěl aby byla národní škola v každé vesnici, gymnázium v každém městě, a v každém státě akademie. Vzdělání mělo být pro všechny, zdarma a zásady, které při výuce uplatňoval, jsou aktuální i dnes (zásada přístupnosti, postupnosti, názornosti), postupné učení se všemu.
• Informatorium školy mateřské – kratší spis o předškolním věku v rodině, důraz klade na výchovu estetickou – výchovu hudební, slovesnou a výtvarnou.
C) UČEBNICE JAZYKŮ
• Svět v obrazech – Orbis pictus – učebnice, kdy na jedné straně je obrázek, zachycující nějakou pracovní oblast, obrázek je opatřen číslem (předměty, vlastnosti) a pak tam jsou uvedeny vysvětlivky ve 4 jazycích – česky, německy, latinsky, maďarsky.
BRÁNA JAZYKŮ
• Škola hrou – učivo zpracované latinsky do divadelní hry a žáci se učili role i jazyk.
• Dílo pansofické – vševědné, pokoušel se shrnout veškeré vědění v jednotný systém, vypracoval plán vševědy a propagoval myšlenku, že rozšířením vzdělanosti se napraví společenské nesrovnalosti.